12 VAN modellen (busjes) met een dubbel bed achteraan – waarin verschillen ze en wat hebben ze als voor- of nadeel?

12 VAN modellen (busjes) met een dubbel bed achteraan – waarin verschillen ze en wat hebben ze als voor- of nadeel?

Het is de tendens van 2022 modellen: een VAN of busje met achteraan een dubbel bed. Je moet dit zien als twee lagen van een tweepersoonsbed boven elkaar of een slaapkamer indeling met twee verdiepen. Dat het zeker een nieuwe tendens is, of een type camperindeling die in opmars is, mag blijken uit dit artikel waarin maar liefst 12 verschillende modellen aan bod komen die over zo’n indeling beschikken (tot 19 modellen als je de verschillende motoren versies meetelt). Van bijna elk model toon ik je een foto en geef ik wat beknopte technische info.

Sommige van deze modellen zullen later nog eens in detail op Camperland.be aan bod komen omdat ze nieuw zijn of omdat ze nog veel meer te bieden hebben wat in het oog springt, dan enkel dit dubbel laags bed. Het gaat dus wel degelijk om échte busjes of VANS want zoals bij de Adria Active Base (foto), die feitelijk een mini-camper is (zie op https://www.camperland.be/aankooptips/adria-active-vrijetijdsvoertuig-wordt-mpc-dit-op-basis-van-de-renault-trafic-1-6-dci/ ), kun je ook stellen dat er een tweede laags bedden zijn: een eerste beneden met de omvormbare zitbanken, en dan bovenin het tweede bed op het dak. Maar dit type laat ik dus hier buiten beschouwing.

Ik ga deze modellen vergelijken en geef je een antwoord op de belangrijkste vragen. Wil je nog meer details en fotomateriaal zien dan verwijs ik naar de CLPLUS databank 2022.

Adria Active Base minivan modeljaar 2022
Adria Active Base minivan modeljaar 2022

Ik ga dus op zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen busjes modellen van verschillende busjesmerken met achteraan een dubbellaags bed. Ongetwijfeld zijn er nog wel andere busjes modellen op de markt met deze indeling. McLouis komt in de lijst met z’n Menfys voor met 2 modellen. Het gaat hier in feite om bijna 2 dezelfde modellen maar dan met een verschillend samengesteld pakket (uitvoering).

McLouis Menfys 3 Maxi Plus - modeljaar 2022
McLouis Menfys 3 Maxi Plus - modeljaar 2022

De modellen die voor de vergelijking in dit artikel worden gebruikt zijn:

    1. Adria Twin Supreme 640 SPB Family
    2. Benimar Benivan 120 UP
    3. Chausson V594 MAX Road Line VIP
    4. Elios 59 Family
    5. Font Vendôme Leader Van Duo
    6. Giottiline GiottiVan 60B – zie ook https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/giottiline-presenteert-3e-giottivan-busje-voor-modeljaar-2022-giottivan-60b-5-99-m-voor-families-4/
    7. Karmann Mobil Davis 591 Lifestyle (er is ook een 590 model zie op – https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/karmann-mobil-komt-met-nieuwe-trendy-campervan-de-davis-trendstyle-590/
    8. McLouis Menfys 3 Maxi Plus
    9. McLouis Menfys 3 Maxi S-Line
    10. Possl Roadcruiser Evolution
    11. Possl Roadcruiser Revolution
    12. Roller Team Livingstone 5 Go

Voor modeljaar 2022 zijn er ook nog andere modellen met een dubbel bed zoals de Carado CV 601 en CV 601 Edition 15 (al dan niet met een bed op het dak).

De Possl Roadcruiser Revolution in deze lijst lijkt aan de buitenzijde een beetje op de hier vermelde Possl Evolution en heeft ook dezelfde afmetingen. Het verschil zit hem in het interieur en de manier van verwarmen: de Evolution met dieselbrandstof uit de tank, de Revolution op gas via flessen.

Elios 59 Family met dubbel bed modeljaar 2022 (Adria groep)
Elios 59 Family met dubbel bed modeljaar 2022 (Adria groep)

Het is ook alleen bij deze Carado CV 601 en de Possl Roadcruiser dat je kan kiezen voor ofwel een Citroën ofwel een Fiat Ducato onderstel en motor. Het prijsverschil is (slechts) 2.000 € in het voordeel van Citroën maar de Fiat wordt wel met een 140 PK motor geleverd, terwijl de Citroën Jumper slechts een 120 pk motor aan boord heeft …je zou dus kunnen stellen dat de beste koop de Fiat Ducato versie is, ook al kost deze je wat meer.

Lees over de genoemde Carado Edition 15 meer op https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/de-nieuwigheden-bij-de-carado-v-edition-15-busjes-v399-v132-en-v337-voor-modeljaar-2022/.

Waarom een dubbel laags bed (voordelen)?

Enige tijd geleden ging ik ook al eens op zoek naar een busje voor een gezin met 3 kinderen, of met andere woorden een busje met vijf zit- en slaapplaatsen (modeljaar 2021), zie https://www.camperland.be/aankooptips/vergelijkingstest/gezin-met-3-kinderen-zoekt-busje-welke-buscamper-kiezen-met-5-of-meer-slaapplaatsen-modellen-2021-22/ waarbij er vaak het probleem optreedt om 5 gehomologeerde zitplaatsen te hebben in het busje.

Zoek je op die criteria dan zou je ook kunnen kiezen voor een tweepersoonsbed achteraan, een hefbed voor twee personen boven de cabine vooraan en een zitbank die kan worden omgevormd worden tot een slaapbank (2+2+1 = 5).

Zoek je echter 4 slaapplaatsen dan zou je ook kunnen kiezen voor de combinatie van een dwarsbed achteraan en bijvoorbeeld een dak op het bed (2+2). Dit laatste zorgt wel voor een meerprijs van 3.500 tot 5.000 € afhankelijk van merk en model. Voor modellen met een dubbel bed achterin heb je zo’n (hogere) meerprijs niet.

Een busje heeft als model op zich eigenlijk geen echte garage. Daarom dat fabrikanten vaak een elektrisch bed achterin voorzien dat naar boven kan worden gehesen. Of daaronder zijn twee enkele bedden voorzien die naar links en rechts kunnen worden weg geklapt zodat er in het midden een doorgang of garage ontstaat. Als je toch nog iets wil kunnen mee laden dan zal je dus moeten kiezen voor een model met een elektrisch bed + een onderste bed dat kan worden opzij geklapt. 

Meestal zien we in de praktijk dat eigenaars eerder kiezen voor een fietsendrager gemonteerd buiten op de achterdeur. Daar zijn tal van goede systemen voor beschikbaar. Fietsen in het busje laden betekend nl. ook eventueel zand of modder dat je binnenbrengt, en dat is niet altijd prettig.

Het is dan ook steeds afwegen om al dan niet voor een bed op het dak te kiezen zeker als je op zoek gaat naar 3 tot 4 slaapplaatsen. Al heb je op het dak toch nooit de kwaliteit van slapen (matras) zoals in een beneden bed die je kan bekomen met een bodem van latoflex of met bijv. een aparte Froli ondersteuning. 

Met zo’n dakbed moet je er ook de ladder bij denken die ook een stuk plaats van de dinetteruimte zal innemen (of belemmeren). Op het dak klauteren is leuk voor de jonge gezinnen maar als je wat ouder wordt is het naar beneden en naar boven klauteren niet altijd een sinecure en niet zonder gevaar. 

De vraag is hoe jullie zijn samengesteld? Zijn jullie één gezin met twee kinderen? Wat als ze 18 jaar zijn? … willen ze dan nog altijd op het (minder luxueuze) dak slapen. Of zijn jullie al grootouders en nemen jullie graag de kleinkinderen mee die het boven in het dak zalig vinden in hun eigen “kamp”? 

En/of zie je het zitten dat de kleinste s’ nachts alleen naar beneden klautert om een plasje te doen terwijl jullie achteraan ligt te slapen?

De bedden klappen verschillend weg afhankelijk van model tot model?

Er valt wel wat te zeggen over de manier waarop de fabrikanten met de indeling achterin spelen. Ik zou kunnen stellen dat de beste oplossing is dat het bovenste bed elektrisch verstelbaar is. Bij voorkeur heeft het model een verhoogd dak zodat het bed hoog genoeg in het dak kan verdwijnen want er moet ook nog rekening gehouden worden met de kastjes in de slaapruimte die kunnen beletten dat het bovenste bed tot het plafond geraakt. 

De Giottivan van het merk Giottiline heeft een zgn. 3-in-1 concept met een verschuifbare bodem, het onderste bed kan je zelfs thuis laten als je maar met z’n tweeën op pad gaat. Het grootste verschil zit hem vaak in de kasten: ofwel qua ruimte en grootte, ofwel op de bevestigingshoogte die vaak mee zal bepalen hoe hoog het bed kan geheven worden. Test ook eens uit of je er wel degelijk van onderuit het onderste bed kan gaan kruipen als dit voor jou een issue is.

Dubbel bed in de GiottiVan 60B op Citroen Jumper van het Italiaanse Giottiline modeljaar 2022
Dubbel bed in de GiottiVan 60B op Citroen Jumper van het Italiaanse Giottiline modeljaar 2022

De voor- en nadelen van een dubbel laags bed?

    • Geen garage of toch via opzij klappende bedden
    • De (kleine) ruimte tussen het bovenste bed en dak van de camper kan een probleem zijn als je last hebt van claustrofobie
    • Maar dat kan net zo gelden voor wie onder het bovenste bed ligt en de ruimte met het bed boven je hoofd
    • Je kan met vier achterin slapen, twee per twee wat ruimte uitspaart vooraan in de camper of ruimte laat voor de fabrikanten om een (ruimere) badkamer of eetkamer in het busje te voorzien
    • Als er ééntje snurkt hebben de andere drie er ook last van
    • Met z’n vieren samen achterin is het soms lol maken
    • Wie doet als laatste het licht uit? … u had misschien liever nog een uurtje verder gelezen in je roman
    • Wat met het gekraak van de bedden boven je hoofd als er zich s’ nachts eentje omdraait
    • Er moet voldoende verluchting en zuurstof zijn voor 4 personen die overnachten! Installeer misschien een detector.
    • De liefde bedrijven zonder dat de anderen het zouden kunnen weten of storen lijkt me zo goed als onmogelijk
    • 4 (5) slaapplaatsen en dus ook 4 (5) fietsen kunnen meedoen op een fietsenrek is een hele uitdaging – misschien een trekhaak voorzien met aanhangwagen?
    • Je kan met z’n vieren gemakkelijker aan de dinette zitten: met de gedraaide pilootstoelen, hier zit of staat geen trap in de weg naar het bed op het dak … heb je een model met 5 slaapplaatsen, kijk dan na of je wel degelijk met z’n vijven aan tafel kan
    • Het onderste bed rust vaak stevig op de kasten onderaan, dat is hinderlijk om in de kasten te kunnen als er nog iemand slaapt
    • Vaak moet er bespaard worden op kastruimte om ruimte vrij te maken voor het bovenste bed ..heb je wel kastruimte genoeg voor je spullen? Kan je op een andere manier spullen wegbergen?
    • Het bedframe rust soms op een (goedkope) metalen rail, hoeveel lawaai zal dit maken?
Elios 59 Family - de (kleine) ruimte tussen het bovenste bed en dak van de camper kan een probleem zijn als je last hebt van claustrofobie
Elios 59 Family - de (kleine) ruimte tussen het bovenste bed en dak van de camper kan een probleem zijn als je last hebt van claustrofobie

Het verschil in kwaliteit van de bedden

Er zijn grote verschillen op te meten met de wijze waarop de bedden zijn voorzien van bodem en matras. Een kwaliteitsmatras heeft zijn prijs en is meestal een stuk dikker dan een doorsnee matras. In deze modellen met twee lagen bedden is de tussenruimte tussen het onderste en bovenste bed beperkter waardoor fabrikanten in de verleiding komen om voor een dunnere matras te kiezen, die je weliswaar ook minder steun zal geven.

Font Vendôme Leader Van Duo modeljaar 2022 - Om op kosten te besparen en de noodzaak de verkoopprijs laag te houden zien we lattenbodems met dunne latten die ook nog eens ver uit elkaar liggen
Font Vendôme Leader Van Duo modeljaar 2022 - Om op kosten te besparen en de noodzaak de verkoopprijs laag te houden zien we lattenbodems met dunne latten die ook nog eens ver uit elkaar liggen

Een tweede pijnpunt zijn de gebruikte steunlatten die we soms kennen als de latoflex bodem. Om op kosten te besparen en de noodzaak de verkoopprijs laag te houden zien we lattenbodems met dunne latten die ook nog eens ver uit elkaar liggen (zie foto boven). Voor de eerste keer zal ik in een Hobby Vantana busje zelfs een lattenbodem uit plastic. Laat duidelijk zijn dat dit de slaap (rust-) kwaliteit niet ten goede komt. Een zeer goede en niet te dure oplossing is de lattenbodem te vervangen met de ondersteuning van Frolic elementen op een vlakke ondergrond – zie https://www.froli.be/bedbodem

Welk model heeft het meeste aantal slaapplaatsen

Het merendeel van de modellen heeft tenminste 4 zit- en slaapplaatsen. Zeven is het absolute maximum met deze busjes modellen wat op zich natuurlijk enorm is. Vroeger zou je alleen een alkoofmodel hebben kunnen kiezen om 7 personen te slapen te leggen. 

Er zijn zelfs nog meerdere keuzemogelijkheden. Het dubbeldak kan gekozen worden bij de Carado CV 601 Edition 15 voor een basisprijs van 56.386 € voor in totaal 7 slaapplaatsen: vier achteraan met de tweelaags bedden, 1 via de gevormde zitbank en tenslotte twee slaapplaatsen bovenop het dak.

Bij het model van de Font Vendôme Leader Van Duo die standaard 5 slaapplaatsen biedt dankzij de extra omvormbare zitbank, dit voor een prijs vanaf 61.590 € met de 140 PK motor van Fiat, kan je er optioneel ook een dakbed bij nemen en kom je ook aan 7 slaapplaatsen. De prijs met het dakbed erbij zal dan wellicht boven de 65.000 € gaan uitkomen (3500-5000 €).

De extra vijfde slaapplaats kan je verder nog vinden bij de Giottiline Giottivan 60B. Deze laatste scoort samen met de Font Vendôme Leader Van Duo dan wel het zwakst want zij voorzien wel 5 slaapplaatsen maar wel slechts 4 gehomologeerde zitplaatsen -> hou hier zeker rekening mee!

De Carado CV 601 (Edition 15) doet het dan wel beter want zij voorzien WEL de vijfde zitplaats met daarenboven een scherpe prijs die, voor zijn CV 601 modellen zonder dakbed, begint vanaf 46.882 tot 51.898 €.

Font Vendome Leader Van Duo op Fiat Ducato modeljaar 2022
Font Vendome Leader Van Duo op Fiat Ducato modeljaar 2022

De verschillen tussen de grootste en de kortste busjes

Alle modellen met deze indelingen hebben dezelfde standaard (smalle) breedte van 2.05 meter, oh zo eigen aan een busje. Dat is toch 20 tot 30 cm minder breed dan sommige standaard (half)integraal modellen en laat je toe om bijvoorbeeld gemakkelijker in de stad te rijden (door smalle straten) en door eenvoudiger een parkeerplaats te vinden, daar waar ook gewone auto’s kunnen parkeren. 

Van deze modellen zijn er tien die als basis de Fiat Ducato hebben met een wielbasis van 4.04 meter. De Citroën Jumper heeft een wielbasis die een verwaarloosbare 5 cm korter is en wordt gebruikt bij de modellen van de Carado CV 601, de Elios 59 Family, de Giottiline Giottivan 60B en de Possl D-Line Roadcruiser Evolution en Revolution.

Qua hoogte van de busjes zijn er wel verschillen op te merken: 2.57 meter bij de Font Vendôme Leader Van Duo is daarbij de laagste. Andere twee lage modellen zijn de Adria Twin 640 SPB Family Supreme en de Elios 59 Family met 2.58 m. De Possl D-Line Roadcruiser Evolution en Revolution zijn met 2.83 m buitenhoogte de hoogste modellen. Alle andere modellen flirten rondom de 2.65 meter hoogte.

Bijna alle modellen hebben de magische 6 meter lengte (5.99 meter) op 2 modellen na, die meer dan 6 meter lang zijn. De Possl D-Line Roadcruiser Evolution en Revolution zijn 6.38 meter lang en de Adria Twin 640 SPB Family Supreme nog eens 2 cm erbij (6.4 m). Veertig cm extra ruimte binnen in het interieur kan nuttig zijn voor jou. 

Die extra lengte zien we bij deze Adria ook in de cijfers wat het model met 62.645 € tot de duurste maakt van allemaal tussen deze modellen. Kies je voor het Duitse Possl bij deze modellen op basis van een Citroën; dan heb je een motorvermogen van 120 PK, en een budget nodig vanaf 58.909 €. Je zit hiermee dan in de middenmoot van de goedkoopste/duurste modellen.

Adria Twin 640 SPB Supreme: De Possl D-Line Roadcruiser Evolution en Revolution zijn 6,38 meter lang en de Adria Twin 640 SPB Family Supreme nog eens 2 cm extra (6,4 m). Veertig cm extra ruimte binnen in het interieur kan nuttig zijn voor jou.
Adria Twin 640 SPB Supreme: De Possl D-Line Roadcruiser Evolution en Revolution zijn 6,38 meter lang en de Adria Twin 640 SPB Family Supreme nog eens 2 cm extra (6,4 m). Veertig cm extra ruimte binnen in het interieur kan nuttig zijn voor jou.

Hoe zeer verschillen deze busjes in prijs?

Het verschil tussen de goedkoopste Carado CV 601 en de duurste Adria Twin 640 SPB Family Supreme bedraagt maar liefst meer dan 15.000€. Die goedkoopste Carado kan dan zelfs nog 5 zitplaatsen aanbieden maar heeft wel maar een 120 PK motor aan boord tegenover en 140 PK Fiat Ducato motor bij de Adria, die zoals eerder aangehaald, ook nog eens 40 cm extra ruimte (lengte) biedt. Ook zet Carado zijn CV 601 op het goedkopere 3.3 ton chassis terwijl Adria op een normaal klassiek 3.5 T chassis staat. 

De eerste twee goedkoopste modellen in de rangschikking hebben de 120 pk motor. De derde goedkoopste in de rij is de speciale Carado CV 601 Edition 15 met de sterkere 140 pk motor van Fiat standaard.

De goedkoopste modellen met een dubbel bed van goedkoop naar duurder zijn:

      1. Carado CV 601
      2. McLouis Menfys Van 3 Maxi Plus
      3. Carado CV 601 Edition 15
      4. Benimar Benivan 120 UP
      5. Chausson V594 MAX Road Line VIP
      6. McLouis Menfys Van 3 Maxi S Line
      7. Giottiline Giottivan 60B
      8. Elios 59 Family
      9. Font Vendôme Leader Van Duo
De Benimar Benivan 120 UP modeljaar 2020 hoort bij de TOP 10 van de goedkoopste modellen met een dubbel bed
De Benimar Benivan 120 UP modeljaar 2020 hoort bij de TOP 10 van de goedkoopste modellen met een dubbel bed

Met de vierde plaats komt het Spaanse Benimar Benivan 120 UP in de prijsklasse van 53.500 € met een samenstelling die veel voorkomt bij de andere modellen: een 140 pk Fiat motor, 4 zit- en slaapplaatsen op 5.99 meter en een chassis van 3.500 kg. 

De Spanjaarden worden op de hielen gevolgd door het Franse Chausson V594 MAX Road Line VIP die nog net onder de 55.000 € blijft, maar wel maar op een 3.300 kg chassis staat met hetzelfde aantal zit- en slaapplaatsen. Wel voorzien zij ook een Fiat motor van 140 PK en een VIP luxe uitvoeringspakket. 

Kijken en vergelijken is steeds de boodschap om tot de juiste keuze te komen, weet u.

De prijs wordt zeker en vast al niet bepaald door de inhoud van de watertanks die bij bijna alle modellen 100 liter bedraagt voor de vers watertank en 90 liter voor de afvalwatertank. Bij de inhoud van de koelkast zijn er wel grotere verschillen op te meten. Over het algemeen wordt er een koelkast voorzien van 80 à 90 liter waar enkel de McLouis Menfys Van 3 Maxi Plus de enige is met de kleinste koelkast van 70 liter. Toch niet zo maxi dus.

Afgescheiden van het peloton op de zevende plaats qua goedkoopste prijs is de Giottiline Giottivan 60B waar je een koelkast kan vinden met 138 liter voor de prijs vanaf 55.759 €. Er is maar één andere (duurdere) model die nog zo’n grote koelkast inhoud voorziet in hun buscamper en dat is de duurste Adria Twin 640 SPB Family Supreme met een 138 liter koelkast.

het Franse Chausson V594 MAX Road Line VIP die nog net onder de 55.000€ blijft, maar wel maar op een 3300 kg chassis staat
het Franse Chausson V594 MAX Road Line VIP die nog net onder de 55.000€ blijft, maar wel maar op een 3300 kg chassis staat

Wat zijn de verschillen in garantie?

Die garantie kan verschillen van twee, vijf, zeven tot tien jaar op waterdichtheid. Een grote stap voorwaarts is op te meten bij de modellen van de Trigano groep die zijn garantie voor de modellen van 2020 van 5 op tien jaar heeft gebracht. Neem als voorbeeld de McLouis Menfys Van 3 Maxi Plus die in de lijst staat als 2é goedkoopste model vanaf 50.314 € maar met een mooie garantietermijn van 10 jaar. Onder deze groep hoort ook het model McLouis Menfys Van 3 Maxi S Line die zo’n 4.500 € meer kost maar ook meer luxe aan boord heeft. 

De Roller Team Livingstone 5 GO is dan weer met plus 58.000 € toch wel duurder dan de McLouis Menfys, ook met een Fiat Ducato 120 pk motor maar de Livingstone 5 GO staat wel op het goedkoopste 3.300 kg chassis terwijl de Menfys op 3.500 kg staat. De keuze lijkt me simpel hier.

McLouis Menfys 3 Maxi S-Line modeljaar 2022
McLouis Menfys 3 Maxi S-Line modeljaar 2022

Zijn er verschillen in chassis?

Toch wel, maar dat heb ik in de bovenstaande tekst al aangehaald. Acht modellen staan op een 3.300 kg chassis tegenover elf op een 3.500 kg. Fabrikanten kiezen dit lichtere 3.3 ton chassis om uiteraard te besparen op de verkoopprijs. Op zich is dit geen probleem. Zolang het netto laadvermogen maar voldoende blijft. Hou er ook rekening mee dan het 3.300 kg chassis soms geen aanhangwagen zal mogen trekken wegens bijv. een tekort chassis dat niet kan of mag verlengd worden.

Modellen op 3.300 kg

    • Carado CV 601
    • McLouis Menfys Van 3 Maxi Plus
    • Carado CV 601 Edition 15
    • Chausson V594 MAX Road Line VIP
    • McLouis Menfys Van 3 Maxi S Line
    • Giottiline Giottivan 60B
    • Elios 59 Family
    • Carado CV 601 Edition 15
    • Roller Team Livingstone 5 GO

Modellen op 3.500 kg

    • Benimar Benivan 120 UP
    • Font Vendôme Leader Van Duo
    • Possl D-Line Roadcruiser Evolution
    • Possl D-Line Roadcruiser Revolution
    • Karmann Davis 591 Lifestyle
    • Adria Twin 640 SPB Family Supreme
Possl D-Line Roadcruiser Evolution modeljaar 2022. Krachtige dieselverwarming. Binnen stahoogte van 213 cm
Possl D-Line Roadcruiser Evolution modeljaar 2022. Krachtige dieselverwarming. Binnen stahoogte van 213 cm

Zijn er verschillen in laadvermogen?

Oh ja natuurlijk wel, het laagste netto laadvermogen bedraagt 308 kg tegenover het hoogste van 581 kg of netto 273 kg verschil in netto laadvermogen, daar kan je wel wat mee.

Zoals net aangehaald is een chassis van 3.300 kg geen probleem zolang je voldoende netto laadvermogen overhoudt dat we beschouwen als minimaal 400 kg netto. Twee modellen met het 3.300 kg chassis halen echter deze minimale norm niet: de Chausson V594 MAX Road Line VIP (308 kg) en net niet de Giottiline Giottivan 60B (396 kg). 

Bij de 3.500 kg chassis modellen scoren alle modellen netjes boven de 500 kg met als uitschieters Font Vendôme Leader Van Duo met 581 kg en de Adria Twin 640 SPB Family Supreme met 570 kg, een puike prestatie van Adria als je in rekening brengt dat Adria ook nog eens met 6.4 meter je het grootste model aanbiedt. 

Hou geen rekening met de Roller Team Livingstone 5 GO waarvan ik nergens het beladingscijfer kon terugvinden (10.2021) -> let dus op bij de aankoop!

Hou geen rekening met de Roller Team Livingstone 5 GO waarvan ik nergens het beladingscijfer kon terugvinden (10.2021) -> let dus op bij de aankoop!
Hou geen rekening met de Roller Team Livingstone 5 GO waarvan ik nergens het beladingscijfer kon terugvinden (10.2021) -> let dus op bij de aankoop!

Samenvatting van de pluspunten per model (in alfabetische volgorde)

Model Plus Minus
Adria Twin 640 SPB Family Supreme Hoge basisuitrusting, grootste model van 6.4 m met het hoogste laadvermogen en de grootste koelkast. Supreme luxeafwerking met 140 pk motor van Fiat De hoogste aankooprijs en de kleinste vuilwatertank van 70 liter
Benimar Benivan 120 UP Mooie prijs voor 3500 kg chassis en 140 PK motor van Fiat. Standaard voorzien van luifel, fietsenrek voor2 fietsen en zonnepaneel. Hoogste bed 130 x 180 cm, onderste bed 140 x 186 cm Overal de middelmaat met 4 zit-en slaapplaatsen maar kleine koelkast van 80 liter.
Carado CV 601 Veel camper voor zijn prijs, de goedkoopste van alle modellen in deze vergelijking. Standaard 5 gehomologeerde zitplaatsen. Lichtste 120 pk motor van Citroen op een 3300 kg chassis
Carado CV 601 Edition 15 Speciale Editie met 140 pk motor van Fiat voor een mooie prijs. Versie met dakbed heeft 7 slaapplaatsen. Standaard 5 gehomologeerde zitplaatsen
Chausson V594 MAX Road Line VIP Mooie luxueuze uitvoering voor zijn prijs. Badkamer met douche en raam. Slaapplaatsen uitneembaar: vertrekt u slechts met z´n tweeën of drieën? Verwijder de bovenste dubbele slaapplaats geheel of gedeeltelijk. Met het chassis van 3300 kg een te laag laadvermogen
Elios 59 Family Opklapbaar dwarsbed, U-vormige slaapkamerkasten, groot dakraam in de woonkamer Kleine koelkast van 70 liter. Lichtste 120 pk motor van Citroen. Ondanks jong merk zit zijn prijs in de middenmoot. Vier slaapplaatsen op 3300 kg. Gaskast slechts 2 x 5 kg.
Font Vendôme Leader Van Duo Standaard 5 slaapplaatsen. Dakbed in optie tot 7 slaapplaatsen. Bij de betere in laadvermogen. Keuze uit 140, 160 of 180 PK motoren van Fiat. Modulaire TB Concept badkamer. Grote stapelbedden achter met gemakkelijke toegang. Standaard met een lithiumbatterij Slechts 4 gehomologeerde zitplaatsen tov 7 slaapplaatsen?
Giottiline Giottivan 60B Grote koelkast van 135 liter. Aparte douchekamer. MODUL’SPACE garderobe. Bovenste bed 186 X 123 cm, onderste bed 186 X 133 cm Met het chassis van 3300 kg te laag laadvermogen. Details in de afwerking kunnen beter. Lichtste 120 pk motor van Citroen.
Karmann Davis 591 Lifestyle Goede kwaliteit in de afwerking met oog voor detail. Groot keukenblok, aparte badkamer met raam. Extra dakbed mogelijk voor 6 slaapplaatsen (optioneel) Is in alles het zowat het gemiddelde behalve in de prijs die je betaald voor de goede reputatie, luxe en afwerking.
McLouis Menfys Van 3 Maxi Plus Tien jaar garantie en dit tegen een zeer concurrentiële prijs. Aparte badkamer. Bedden achteraan 186x144 en 186x132 cm. Dinette om te bouwen tot extra bed 180x97cm Kleine koelkast van 70 liter. Chassis van 3300 kg.
McLouis Menfys Van 3 Maxi S Line Tien jaar garantie. Extra verzorgde afwerking. Chassis van 3300 kg.
Possl D-Line Roadcruiser Evolution Keuze uit motor en chassis van Fiat 140 pk. Met 6,36 m meer camper en ruimte binnen dan bij de concurrentie. Verhoogde koelkast - bijzonder gemakkelijk te bereiken. Krachtige dieselverwarming. Binnen stahoogte van 213 cm Keuze uit motor en chassis van de lichtere Citroen 120 pk. Interieur kleuren zijn voor verbetering vatbaar
Possl D-Line Roadcruiser Revolution Keuze uit motor en chassis van Fiat 140 pk. Met 6,36 m meer camper en ruimte binnen dan bij de concurrentie. Royaal ruimtegevoel dankzij een binnen stahoogte van 213 cm. Hoogwaardig verlichtingsconcept met extra verlichting. Keuze uit motor en chassis van de lichtere Citroen 120 pk.
Roller Team Livingstone 5 GO Tien jaar garantie. Geen beladingscijfers!!! Te stevige prijs voor een 3300 kg model met een lichte 120 PK motor van Fiat.
Karmann Davis 591 Lifestyle modeljaar 2022: Is in alles het zowat het gemiddelde behalve in de prijs die je betaald voor de goede reputatie, luxe en afwerking
Karmann Davis 591 Lifestyle modeljaar 2022: Is in alles het zowat het gemiddelde behalve in de prijs die je betaald voor de goede reputatie, luxe en afwerking

Bronnen

Tekst en fotomateriaal 10.2021 © Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten