TEC – campers zonder gasfles – McLouis past het toe in zijn MC4 2020 reeks bij model MC4 879 en MC4 873

TEC- Total Energy Control bestaat uit de op de markt brengen van gasvrije campers zonder gasflessen en met een totale energie-autonomie door de inbouw van een extra AGM batterij en zonnepaneel. McLouis past het toe in zijn MC4 800 serie van het modeljaar 2020 bij de modellen MC4 879 en MC4 873. Dankzij het evenwicht van apparatuur aan boord, die gebaseerd is op de beschikbaarheid van elektrische energie, is het mogelijk om de gasfles te elimineren. Dit alles is mogelijk dankzij een effectief elektrisch systeem, dat een totale energie-autonomie garandeert, zelfs in de meest ongunstige omstandigheden. Met deze TEC-technologie kunnen alle  campers nu gasflessenvrij blijven en bieden ze het voordeel dat ze zonder beperkingen en zonder onderhoud en controles van het (Truma) gassysteem, door Europa kunnen rondreizen. Gedaan met flessen sleuren en ontkoppelen met deze thermo-elektrische generator.

De gasflessen worden vervangen door:

  • een generator van 150 watt
  • een 95 Ah sterke batterij
  • een 120 Watt hoogrendement zonnepaneel
  • een extra energiezuinige koelkast van Thetford
  • een aparte keramische kookplaat van Webasto die gevoed wordt via de dieselbrandstof
  • een slim bedieningspaneel
  • een Truma 4000 Watt verwarmingssysteem op diesel

Deze alles samen voor een gewichtstoename van slechts 10 kilogram.

TEC- total energy control technologie bestaat uit de productie van gasvrije campers zonder een gasfles voor totale energie-autonomie. McLouis past het toe in zijn MC4 2020 reeks bij model MC4 879 en MC4 873
TEC- total energy control technologie bestaat uit de productie van gasvrije campers zonder een gasfles voor totale energie-autonomie. McLouis past het toe in zijn MC4 2020 reeks bij model MC4 879 en MC4 873

Het project  bestaat uit de productie van gasvrije campers, dus zonder een gasfles – voor totale energie-autonomie.  Deze technologie toepassing biedt nieuwe perspectieven voor campervakanties, vooral bij langere reizen en met een positieve een ecologische impact, zoals:

  • een vrijwel onuitputtelijke energievoorziening
  • de vrijheid om zonder beperkingen te bewegen
  • geen risico op een tekort aan gas en geen compatibiliteitsproblemen met de verbindingen
  • een energiesysteem dat evenwel moet worden versterkt met AGM-batterijen en zonnepanelen

Technisch

Het meest innovatieve deel van de technologie is gebaseerd op een generator die gebouwd is op het principe van het Seebeck-effect die 150 Watt/uur kan produceren. Dit is een technologie die heden nog steeds wordt gebruikt om energie te leveren aan ruimtesondes en robot maanrovers.

Deze generator bestaat uit een dieselverwarming en een koeleenheid, waartussen energieproducerende cellen worden geplaatst, die het temperatuurverschil tussen de twee delen benutten. Een autonome besturingseenheid beheert het proces, optimaliseert de lading van de batterijen en integreert met andere energiebronnen. Het beheer van het elektrische systeem is volledig automatisch en de generator wordt alleen geactiveerd wanneer de batterijen energie nodig hebben, wat het brandstofverbruik vermindert.

Het systeem is stil, omdat het enige geluid dat wordt geproduceerd door de verwarmingsvlam ongeveer 32,6 dB is (wat bijna gelijk is aan de ventilator van een pc). De generator bevindt zich onder de romp, waardoor alle opslagruimtes vrij blijven, waardoor het geluid verder wordt beperkt en indien nodig beter onderhoud mogelijk is.

 

Technologie is teamwerk

Het energiesysteem van de generator is modulair en kan worden versterkt met andere systemen voor meer autonomie. Nu wordt de MC4 879 geleverd met een 120 Watt hoogrendement zonnepaneel en een AGM 95A batterij.
Andere essentiële onderdelen van de totale energie controle technologie zijn de Thetford Slim Tower compressiekoelkast van 152 liter met enkel een elektrische voeding, een Truma Combi D4 (enkel op diesel) kachel, een Webasto X100 keramische kookplaat, ook gevoed met dieselbrandstof.

 

De keramische kookplaat Webasto X100 is zeer veilig omdat het geen gas vereist en geen open vuur produceert. De praktische voordelen van dit apparaat zijn talrijk: met name de mogelijkheid om grotere potten te gebruiken en het gemak van schoonmaken. Een indicatielampje blijft branden zolang de plaat heet is om brandwonden te voorkomen. Geen probleem op grote hoogte, dankzij een knop die het verbrandingsmengsel optimaliseert.

De Thetford Slim Tower 152-liter compressiekoelkast staat garant voor uitstekende prestaties, zelfs wanneer de buitentemperatuur erg hoog is. Onder de eigenaardigheden van het model, waarvan de aanpassing goed gedeeltelijk is, laten we het stille aspect en de effectiviteit noemen die wordt bewezen door de vermindering van consumpties.

Nieuwe energie, meer opslag.

Een ander voordeel van het ontbreken van gasflessen: meer opslagruimte. Het buitenste compartiment van de flessen wordt omgezet in een opslagruimte voor de keuken : een volume van ongeveer 25 liter dat de beschikbare ruimte in de twee reeds aanwezige laden vergroot, waaraan nog een derde wordt toegevoegd.

Het verbruik aan dieselbrandstof

Zijn er nadelen?

– Ja, je verliest netto 10 kg door de extra gewichtstoename van de materialen
– Diesel brandstof is duurder dan propaan-, butaan-, of LPG gas.

Het systeem is gekoppeld aan je dieselbrandstof. In de winter bij 0 graden buitentemperatuur en 20 graden binnen zou je zo’n 10 liter diesel per dag verbruiken. In de zomer bij warmer weer en bij betere werkende zonnepanelen zou je zo’n 3 tot 3,5 liter per dag aan diesel verbruiken.

Andere McLouis modellen

De TEC-technologie is als optie te bestellen bij de aankoop van een nieuwe McLouis camper en kost een 6500 €.

Bronnen

© Bewerking Rudi Van Overloop voor Camperland.be

Geef een reactie