Prijs en/of kwaliteit. Een kwaliteitsoordeel maken op basis van een salonbezoek, kan dat of niet? Criteria om een camper te kiezen-tips voor een (nieuwe) aankoop

Prijs en/of kwaliteit. Een kwaliteitsoordeel maken op basis van een salonbezoek, kan dat of niet? Criteria om een camper te kiezen-tips voor een (nieuwe) aankoop

U bent op zoek naar een (nieuwe) camper? Is het dan nog de moeite waard om bijvoorbeeld een motorhome salon te gaan bezoeken? Of volstaan brochures en een online catalogus? Of bekijk je filmpjes op YouTube van het nieuwe model? Of volstaat een bezoek aan de dealer die een gelijkend model in de showroom heeft staan misschien? 

Met dit verslag met fotomateriaal van het VDL Salon in Le Bourget (september 2021 Parijs) wil ik u graag aantonen dat een campersalon bezoeken een absolute meerwaarde is om tot de juiste aankoop en beslissing te komen. 

Lees eventueel ook eens het verslag van een vorige beurs – https://www.camperland.be/aankooptips/camper-aankopen-ik-kan-niet-kiezen-welke-motorhomemerk-is-nu-betrouwbaar/

Daarin kom je o.a. te weten dat de afwerking van de silicone één van de gemakkelijke visuele waarneembare parameter is zoals je kan zien bij de goede kwalitatieve afwerking van de dichting bij de onderstaande foto van de Adria Matrix 650 DC GT Edition:

Ben je een totaal nieuwe camperaar dan is het begrijpelijk dat je tussen de 150 verschillende motorhomemerken, de bomen door het bos niet meer ziet. Veel modellen (uit dezelfde fabrikanten groep) vertonen vaak veel gelijkenissen. Dit is dan ook één van de redenen waarom Camperland in het najaar van 2020 een kwaliteitspercentage heeft opgesteld. Dit niet alleen gebaseerd op data maar ook door de ervaring en de indrukken die we jaarlijks hebben opgedaan op diverse beurzen in binnen-en buitenland. 

Zie eventueel https://www.camperland.be/kwaliteitsbeoordeling-op-basis-van-gegevens-van-42-merken-in-clplus-data-2021/

Daarnaast putten we data uit de vele enquêtes van bestaande camperaars – zie https://www.camperland.be/enquete-2021/ 

Op het Salon van VDL in Le Bourget Parijs september 2021 vielen o.a. op:

    • Twee merken als het zwakste scorende: nl. Benimar en Rimor met links en rechts een zwakke afwerking en vooral een slordige presentatie van hun modellen.
    • Twee merken als het sterkste scorende: nl. La Strada en Notin: perfecte afwerking, elk model werd op z’n best en netjes gepresenteerd.

Het is dan ook verwonderlijk hoe sommigen fabrikanten omgaan met het presenteren van hun modellen – het is toch de bedoeling van een salon dat je je model op ‘z’n best‘ aan het kijkerspubliek met mogelijke toekomstige kopers voorstelt?

Hoe fabrikanten hun modellen presenteren aan jou zegt veel meer over hun filosofie en kwaliteitsnormen dan je zou denken:

Foto onder

Op de onder zit bij het busjes model van Blucamp Laser 540 de opbergkast voor het gas volledig vol gepropt met afval van de plasticverpakking.

Foto onder

Bij de presentatie van het nieuwe model McLouis Menfys 1 ligt de dinettetafel gewoon los tegen de zitbank.

Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - Bij het busjes model van Blucamp Laser 540 zit de opbergkast voor het gas volledig vol gepropt met afval van de plasticverpakking
Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - Bij het busjes model van Blucamp Laser 540 zit de opbergkast voor het gas volledig vol gepropt met afval van de plasticverpakking
Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - McLouis Menfys 1 presenteerde zijn model met de tafel gewoon los tegen de zitbank.
Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - McLouis Menfys 1 presenteerde zijn model met de tafel gewoon los tegen de zitbank.

Foto onder

De Unik is een nieuwe Bavaria serie. De achterbumpers zijn hier netjes afgewerkt. Algemeen is de kwaliteit van de silicone afdichtingen erop vooruitgegaan terwijl er vroeger weleens snelle schimmelvorming van de silicone voorkwam.

Foto onder

Ook bij de minder bekende Blucamp Ocean modellen vinden we een nette afwerking. De inbouw van de verlichting voor de nummerplaten is hier slecht gekozen want ze zullen steeds te maken krijgen met vocht door ze onderaan in te bouwen op een plaats die altijd het meest vochtig zal worden.

Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - achterbumpers zijn hier netjes afgewerkt bij nieuwe Unik serie van Bavaria uit de Pilote groep
Kwaliteit op de beurs VDL in Parijs - achterbumpers zijn hier netjes afgewerkt bij nieuwe Unik serie van Bavaria uit de Pilote groep

Foto onder

Halfintegraal model van Rapido 666F met het pakket Select – let op de goede afwerking van de overgang van het camperhuis met de cabine van de Fiat Ducato.

Foto onder

Goede afwerking van de silicone (pijltje 1) hier bij het halfintegraalmodel van de Rapido 666F met het pakket Select op het onderstel van Fiat Ducato. Let op de opening onderaan voor de afwatering van het dak (pijltje 2).

Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - goede afwerking aan de cabine van de Fiat Ducato bij de Rapido 666F
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - goede afwerking aan de cabine van de Fiat Ducato bij de Rapido 666F

Covid en Mobicar

Covid zorgt er al twee jaar op rij voor dat we geen Mobicar motorhome salon hebben in eigen land. Dat maakt het er nog een stuk moeilijker op om een idee te verkrijgen van het aanbod aan modellen en de nieuwe tendensen. Gelukkig heeft u Camperland.be nog om je wat bij te sturen. Graag maak ik daarvoor gebruik van enkele geselecteerde foto’s in deze reportage.

Eén van die nieuwigheden is een nieuw type derde stoplicht van Dometic met ingebouwde camera die bij VAN of busjesmodellen wordt gebruikt.

Foto onder

Op de foto bij het model Campérêve Magellan 643 Limited op Fiat Ducato zit de lens van de achteruitrijcamera rechts van het achterlicht.

Foto onder

Bij de middelste foto bij het model van McLouis Menfys 3 Maxi S-Line, eveneens op Fiat, zit de lens dan weer onderaan.

Foto onder

Op deze foto ziet u een nieuw type LED-achterlicht bij de modellen van de luxe integraal versie Rapido 8066dF.

Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - nieuw type derde stoplicht van Dometic met ingebouwde camera
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - nieuw type derde stoplicht van Dometic met ingebouwde camera
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - nieuw type LED achterlicht bij de Rapido 8066dF
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - nieuw type LED achterlicht bij de Rapido 8066dF

Meten van kwaliteit, kan je dat wel?

Een salon of beurs, maar ook een opendeurdag bij een dealer, is net de uitgelezen plaats om aan kwaliteitsmeting te doen. Wat voor camper krijg je voor een bepaald budget? Wanneer je de camper goed visueel inspecteert, zowel aan de binnen- als buitenkant, kan je al veel leren en antwoorden vinden. Probeer zeer kritisch rond te kijken en bespreek eens samen wat de doorslag moet geven vooraleer je half voorbereid reeds tot een aankoop overgaat.

Foto onder

Bij halfintegralen moet je zeker letten op de overgang tussen de cabine en het camper woongedeelte. Bij deze Bavaria Unik T746FC is die overgang naar mening van een té laag afwerkingsniveau. De silicone afwerking is wel oké. De keuze van het deel plastic als overgang lijkt echter nergens op voor deze prijsklasse.

Foto onder

Dezelfde minder fris ogende oplossing vinden we bij het Italiaanse Blucamp Autocaravans bij het halfintegraal model Ocean 525.

Soms grote prijsverschillen

Een plattegrond indeling op 6 meter kun je tientallen keren vinden bij veel diverse merken. Toch kan het prijsverschil oplopen tot 20.000 € voor een model met dezelfde afmetingen. Wat geeft dan de doorslag? De laagste prijs? Het motormerk? Een automaat? Staat die prijs ook in verhouding met de kwaliteit van de afwerking?

Op wat kun je zoal letten qua afwerkingsniveau? Of is de kwaliteit en de details in de afwerking van groot belang voor jou? Welk merk kan je dan over de streep trekken om daar wat extra budget voor te willen spenderen?

Foto onder

Mooie afwerking hier – naadloos – bij een Mileo 263 van het Spaanse Benimar.

Foto onder

Goede kwalitatieve silicone afwerking bij de (goedkopere) Hobby Ontour Optima serie T65 die op een combinatie staat met een Citroën Jumper … hoewel dit nog altijd beter kan meteen perfecte rechte lijn silicone afwerking.

Nieuwe of meer ervaren camperaars kopen verschillend

De verkoopcijfers zijn hierin zeer duidelijk. Low-cost of instapmodellen met een basisuitrusting zijn vaak de eerste keuze van het publiek dat voor de eerste maal een camper of busje gaat aanschaffen. Dit is ook ergens logisch. Het is op zich toch al een pak geld en gaat je aankoop wel de verwachtingen kunnen inlossen? Je blijft nog altijd een beetje voorzichtig. 

Je weet ook nog niet goed welk model te kiezen: je let ook niet op dingen waarop je wel zou moeten letten. Eén daarvan is bijvoorbeeld het netto laadvermogen… voor sommigen modellen/merken een serieus pijnpunt… dat je ook niet in de vraagprijs zal kunnen terugvinden. Net daarom heb ik de veel tijdrovende CLPLUS-database ontwikkeld met het netto laadvermogen van de gekende modellen, online te selecteren via filters.

Foto onder

Mooie afwerking en overgang van dit verhoogd dak bij dit Franse model van Campérêve Family Van op een Fiat Ducato compositie.

Foto onder

Let op details zoals de kwaliteit van de scharnieren, hier van de achterdeuren bij de buscampers van het model La Strada Nova M op Mercedes Sprinter.

Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - Een salon of beurs, maar ook een opendeurdag bij een dealer, is net de uitgelezen plaats om aan kwaliteitsmeting te doen. Wat voor camper krijg je voor een bepaald budget?
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - Een salon of beurs, maar ook een opendeurdag bij een dealer, is net de uitgelezen plaats om aan kwaliteitsmeting te doen. Wat voor camper krijg je voor een bepaald budget?

Kandidaat kopers met meer ervaring

Wie voor zijn tweede of derde maal een camper aankoopt zoekt vaak wat hij in zijn eerste model niet kon vinden: meer motorvermogen om vlotter te kunnen rijden, een automaat voor meer gemak, meer luxe binnenin, betere warmte- en geluidsisolatie, algemeen een verbeterde kwaliteit, een andere indeling die meer bij je (nieuwe) behoeften past, meer netto laadvermogen, een moderne motor met minder CO2 uitstoot, en zo verder.

Bij zo een volgende aankoop, ben je door je ervaringen, wat kritischer geworden, en zoek je als koper vaak naar een hogere kwaliteit, dit gaat meestal gepaard met een hoger budget. Vaak mede door de goede restwaarde van de eerste aankoop, kan je met een extra bedrag erbovenop kiezen voor een camper in een hogere prijsklasse.

Foto onder

Eén van de meest verzorgde stands met een piekfijne presentatie was van de hand van het Franse Notin, hier met zijn Palma JL model. Het merk wil zich op de markt profileren als “de betere” camper met een goede en nette afwerking, ook in de details. Daartegenover staat ook een hogere prijs.

Foto onder

Detail van Notin Palma JL met Pack Progress Pakket op een chassis van Fiat Ducato 8.

Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - Wanneer je de camper goed visueel inspecteert, zowel aan de binnen- als buitenkant, kan je al veel leren en antwoorden vinden.
Kwaliteit op het campersalon VDL in Le Bourget (Parijs) - Wanneer je de camper goed visueel inspecteert, zowel aan de binnen- als buitenkant, kan je al veel leren en antwoorden vinden.

Nieuwe motoren voor 2022 modellen

Met de komst van de vernieuwde modellen horen dit jaar ook de nieuwe motoren die voldoen aan de Euro6D Final normen opgelegd door Europa. Er is een vernieuwde Citroën Jumper en een nieuwe Fiat Ducato versie die ik eerder op Camperland.be in het daglicht stelde – zie https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/nieuwe_fiat_ducato_2022/

Nieuwe modetrends?

Foto onder

Opvallend is de nieuwe uitlaat voor de Truma verwarmingskachels. Nee, niet de druipende ronde, witkleurig uitlaat maar nu een (groot) rechthoekig zwart vlak. Al zal dit zwarte vlak dan weer er iets te opzichtig uitzien bij de witkleurige carrosserie, hier te zien bij de Karmann Mobil Davis 540 Trendstyle buscamper op de nieuwe Fiat Ducato.

Foto onder

De nieuwe Fiat Ducato heeft achteraan een veel grotere en beschermende strip die de carrosserie beter moet beschermen tegen beschadigingen zoals bij dit McLouis Menfys 1 model. Bij de Karmann Mobil Davis 540 Trendstyle (linker foto) ook een bredere beschermstrip aan de zijwanden die niet tot achteraan doorloopt.

Foto onder

Ook bij de nieuwe buscamper modellen van Mobilvetta vinden we deze brede beschermende strip aan de zijwanden terug, hier bij het meer luxueuze busje de Mobilvetta Admiral K6.3 op Fiat Ducato.

Foto onder

Beschermstrips bij de het buscamper model Roller Team Livingstone 2 GO eveneens op de nieuwe Fiat Ducato.

Nieuwe Fiat Ducato versie 21-2022

Op het VDL Salon van Parijs presenteren de fabrikanten hun (nieuws) modellen voor modeljaar 2022. Het is dan ook godgeklaagd dat er fabrikanten zijn die gewoon nog een oud(er) model (2021) komen presenteren, wat er eigenlijk op neer komt dat er (nog) niet klaar zijn met hun nieuwe(re) modellenreeksen. Andere merken zijn met hun vernieuwde series al klaar van deze zomer, nog voor het salon zoals bijvoorbeeld Adria, Weinsberg en Knaus.

Uiteraard kon ik ook reeds talrijke nieuwe modellen zien zoals:

Foto onder

Veel modellen hebben nu eerder de 140 PK motor (Bij Fiat) aan boord in plaats van de 120 PK motor. De 120 pk versie wordt eerder gekozen bij de modellen die vooral werken op de (lagere) prijs. De 140 PK motor zien we eerder terug bij de iets betere of meer luxueuze uitvoeringen.

Voor nog meer rijplezier en luxe wordt er dan gekozen voor de 160 tot 180 pk versie, zoals bij deze Westfalia Columbus 504D met een 9 traps automaat.

Foto onder

De nieuwe neus van de Fiat Ducato heeft een nieuwe grille meegekregen en in deze versie van de La Strada Avanti EB met de mooie ”Fiat” letters in plaats van het ronde rode Fiat symbool van vroeger.

Verschil Fiat Ducato – Citroën Jumper afwerking vooraan aan de zijflank

Zowel Fiat als Citroën (en Peugeot) behoren tot hetzelfde concern (PSA) en lopen soms zelfs in dezelfde fabrieken van de band. Ook al hebben beide merken hun eigen ontwikkelde motoren, toch zijn er veel gelijkenissen te vinden, zowel aan de binnen- als buitenkant. De vraag die u stelt is of er dan nog wel verschil is tussen de beiden. Toch wel. 

Zo verschillen de motoren qua inhoud en uitstoot, heeft Citroën nog altijd geen automaat, verschillen de uitstootnormen en heeft de Fiat motor meer koppel (of trekkracht). Of er verschil is in betrouwbaarheid van deze motoren, daarover kan je misschien discuteren. Feit is dat Fiat al langer de deugdelijkheid van z’n motoren heeft bewezen, maar net als andere merken ook wel minpunten heeft. 

Positief is dat het merk wel zijn beloften qua garanties nakomt en zijn klanten minder in de kou laat staan dan bijv. het Ford concern.

Foto onder

De beschermstrips aan de voordeuren gaan naar binnen om ruimte te maken als de deur opgengaat bij deze Fiat Ducato.

Foto onder

Het aanbrengen van de beschermstrips bij de Citroën Jumper is net hetzelfde als bij de Fiat Ducato – versmallend naar binnen.

Probleem met de afwerking bij mini-campers

Eén van de nieuwe rages in de verkoopcijfers zijn de minicampers. Vooral op basis van de Ford Custom worden ze nu gretig op de markt gebracht. Constructeurs willen natuurlijk een graantje meepikken om hun omzet te verhogen. Eén van de eerste was de Westfalia Nugget en Westfalia Nugget Plus (zie https://www.camperland.be/campers/campermerk/ford/vrijetijds-voertuig-van-ford-de-westfalia-ford-nugget-is-er-in-3-versies/) , gevolgd door o.a. de Burstner Copa (zie https://www.camperland.be/campers/modeljaar-2022/wordt-de-burstner-copa-modeljaar-2022-op-de-ford-transit-custom-een-concurrent-voor-de-westfalia-nugget/ ) die ondertussen wel met meerdere andere minicampers moet concurreren zoals de nieuwste Font Vendome Auto Camper die ik later dit jaar nog zal bespreken. Deze mini-campers worden eigenlijk té snel ontwikkeld om snel tot een levering te kunnen komen. Dit is terug te vinden in niet altijd té elegante oplossingen:

Foto onder

Bij deze Font Vendome Auto Camper op Ford Custom ging men naar mijn gevoel toch wel te overhaast te werk in het zoeken naar een nette en vooral betere en stabiele vasthechting van de luifel.

Foto onder

Ook het zijraampje kan me bij deze Font Vendome Auto Camper op Ford Custom niet bekoren … het zit niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de carrosserie, wat het gevaar op binnen sijpelend vocht vergroot.

Foto onder

In deze Campérève Cap Road minivan die gebaseerd is op een Peugeot Expert, heeft men wel voor draaiende stoelen gezorgd om tot 4 plaatsen aan de dinette te komen, maar je kan de stoel niet geheel draaien omdat hij tegen het stuur aan komt -> dit euvel heb ik ook nog bij andere mini-campers zien opduiken. Je kan dus niet recht aan tafel zitten, bekijk of dit geen probleem voor je vormt.

Foto onder

Is deze Westfalia Club Joker op Volkswagen (+) een minivan of een busje? Die discussie laat ik aan jou over. Feit is dat deze luifel netjes is afgewerkt en mooi meegaat met de lijnen van de buitencarrosserie.

Of hoe het ook nog kan bij échte buscamper modellen:

Bij de niet mini-campers zoals VANS, alkoven, compacte en halfintegralen, vinden we een hogere, en netter niveau van afwerking zoals de mooie geplaatste luifel Tule Omnistor bij dit busjemodel van Roller Team Livingstone 2 in SPORT versie op Fiat Ducato.

Hoe is het afwerkingsniveau bij buscampers?

De onderstaande foto’s maken duidelijk dat er heel grote verschillen kunnen zijn tussen de verschillende merken:

Foto onder

Bavaria MC490BF op Renault.

Foto onder

Rimor Hera 54 op Renault.

Foto onder

Het korte en nieuwste kleinste model van GiottiVan 54T op Citroën Jumper. Een aandachtspunt is de vloer (dikte, isolatie en beschermstrook) in de overgang naar de achterdeuren.

Foto onder

Vergelijk deze foto eens bij de afwerking van de vloer en de overgangen met de foto links. De afwerking bij deze Westfalia Amundsen 600E op Fiat Ducato ligt toch een stuk hoger.

Foto onder

Let goed op de afwerking en isolatie van de achterdeuren, hoe solide is dit en van welke degelijke kwaliteit. Dat valt goed mee bij deze Roller Team Livingstone 5 Go op Fiat Ducato.

Foto onder

Deze zijafwerking in de hoekafwerking bij de Roller Team Livingstone 5 Go op Fiat Ducato valt dan toch weer tegen.

Afwerkingsniveau bij (half)integralen

Wat qua afwerking voor halfintegralen van toepassing is zou je ook kunnen toepassen op integralen. Bij deze laatste groep komen meer premium modellen voor met een hoog afwerkingsniveau in een hogere kwaliteitsklasse.

Foto onder

Vele modellen komen met vooraan in de cabine met een elektrisch hefbed. Echter niet bij dit model, de Benimar Amphitryon A961 op Fiat Ducato. Naast het feit dat het niet esthetisch is een elektrisch hefbed ook zovele malen praktischer.

Foto onder

Uit onze enquête komt vaak de zwakke kwaliteit naar voor van de matras in de camper. Bij dit model van de Hobby Vantana De Luxe K65 ET op Fiat Ducato bestaat de steunlatten voor de matras zelfs uit plastic latten. Bij andere modellen zie je de latten heel ver van elkaar staan (en onvoldoende steun geven).

Foto onder

Zeer zwakke afwerking in deze garage van een Bavaria Unik T746FC waar plastic driehoeksteunen vanop de vloer steun moeten geven aan de wanden. Niet alleen blijft er alles aan vasthangen, ook het netjes proper maken van de garagevloer valt niet mee.

Foto onder

Een instapdeur is maar een instapdeur? Ook hier vind je heel grote verschillen terug. De tendens is om ze breder in te bouwen.. zodat je gemakkelijker in-en uit kan stappen. Daarnaast zijn er veel verschillen in de sluiting (en beveiliging) met 2-, 3- tot 4-puntssluitingen. Let ook op de heel mooie verzorgde afwerking bij dit nieuw model van de Notin Bilbao BCL Pack Progress op Fiat.

Foto onder

De Rapido 855F Pack Select heeft een nieuw concept bedacht met een draaideur in zijn badkamer die als het ware rond een paal draait. Jammer genoeg heeft de bovenzijde van douche tegen water onbeschermde vijzen… niet alleen ziet het er niet te stevig uit, wellicht zullen die door het vocht (douche) ook gaan verzwakken tot roesten.

Bronnen

51 foto’s september 2021 © Camperland – Salon VDL Le Bourget Parijs

© Publicatie copyright Camperland.be 2021, alle rechten voorbehouden.

Een reactie achterlaten