De integraal camper of motorhome is opgebouwd op uitsluitend een chassis. De cabine van de bestel- of vrachtwagen is dus vervallen, de camper heeft zijn eigen cabine welke naadloos aansluit aan de woonruimte. Boven de cabine is vaak plaats voor een (extra) hefbed. Dit is momenteel het meest verkochte type camper.
Door de speciale opbouw met geïntegreerde cabine is dit model ook het duurste in aanschaf, waardoor velen dit model als dé ultieme camper beschouwen.
Voordeel 1
betere cabine-isolatie
Voordeel 2
leukere rijervaringen
Voordeel 3
panoramisch uitzicht
Voordeel 4
minst windgevoelig
De cabine gaat geheel, integraal over in het campermodel en wordt niet meer in de fabrieken van de autoconstructeur gemaakt maar door de camperbouwers zelf. Dit geeft extra mogelijkheden om de cabine te verbeteren: geen koude bruggen meer, de cabine wordt mee geïsoleerd, minder kans op waterlekken, een nog betere aerodynamica: het geheel is 100% uit polyester samengesteld.
Voor dit model wordt vaak gewezen op het prachtig, panoramisch uitzicht in de cabine. De integraal heeft meestal slechts 1 deur in de bestuur cabine, nl. aan de kant van de bestuurder. De begeleider heeft geen deur en moet in- en uitstappen in de centrale gelegen deur van de camper.
Door de grootte, hoogte en omvang is dit model meestal uitgerust met zogenaamde bus spiegels, spiegels die bovenaan de camper zijn bevestigd. Hierdoor en door het enorme uitzicht van het venster, vergt rijden met een integraal extra aandacht en kunde.
Slaapbedden kunnen beperkt zijn tot 2 plaatsen in een compacte versie met 1 hefbed boven de bestuur cabine. Anderzijds kan een groot model tot 6 slaapplaatsen bieden met 3 bedden: 1 bed achteraan + 1 hefbed boven de bestuur cabine + 1 elektrisch of manueel hefbed in de woonruimte.
Positief
2. minder kans op corrosie doordat het 100% uit polyester is opgebouwd
3. leukere rijervaringen
4. panoramisch uitzicht voor de bestuurder en medepassagiers
5. minder toegangsdeuren = minder mogelijkheden voor inbraak
6. carrosserie in één geheel minder kans op waterlekken
7. beter gebruik van de ruimte, de camper is overal even breed
8. zéér aerodynamisch = minder windgevoelig = lager brandstofgebruik
9. minder gebruik van metaal = lichter in gewicht en dus soms meer netto laadvermogen
Let op voor:
2. de bijrijder heeft geen eigen instapdeur wat soms vervelend kan zijn
3. grotere schade aan het voorste gedeelte bij een ongeval
4. meestal grotere draaicirkel
5. vraagt extra stuurkunst