Hoe belangrijk is de vloer in een camper? Wat is het nut van een dubbel bodem? Welke motieven worden vandaag het meeste toegepast?

Hoe belangrijk is de vloer in een camper? Wat is het nut van een dubbel bodem? Welke motieven worden vandaag het meeste toegepast?

Loading

De bodemplaat van een camper is een belangrijk onderdeel van de camper. Hij draagt, bevestigd aan het chassis, de opbouw van de camper. Meubelen, zitbanken en bedden worden bovenop en aan de bodemplaat vastgezet. Die bodemplaat (kwaliteit en dikte) verschilt van merk tot merk. Ten eerste is er de dikte van de bodemplaat. 

Hoe dikker die plaat is (uitgedrukt in mm) hoe beter zou je denken? Maar dat is niet noodzakelijk het geval. Het verschil kan ook bepaald worden uit het (isolatie-) materiaal dat gebruikt wordt of de technieken die gebruikt worden voor de vasthechting. Let er ook op of de bodemplaat houtvrij is geconstrueerd.

details van de vloer in de Roller Team Kronos 266 TL - Ford Transit - modeljaar 2021
details van de vloer in de Roller Team Kronos 266 TL - Ford Transit - modeljaar 2021
vloermotief in de Roller Team Livingstone Duo XL Sport - Fiat Ducato
vloermotief in de Roller Team Livingstone Duo XL Sport - Fiat Ducato
vloermotief in de Giottiline Therry T38B - Citroen Jumper 165 PK - modeljaar 2021
Klik op een afbeelding voor een vergrootte weergave van de vloeren en hun designs bij diverse campermerken
dubbele AL-KO vloer bij Mobilvetta K-Yacht 85 Tekno Design AL-KO chassis - modeljaar 2021
dubbele AL-KO vloer bij Mobilvetta K-Yacht 85 Tekno Design AL-KO chassis - modeljaar 2021

De bodemplaat wordt heden ten dage ook beter dan vroeger aan de buitenkant beschermd. Autostar bijvoorbeeld (en nog andere merken) hebben aan de buitenzijde van de onderplaat een polyester bescherming aangebracht die de bodemplaat beschermt tegen vocht, zout, nat en steenslag

Bij Challenger en Chausson modeljaar 2020 met I.R.P technologie is die bodemplaat 63,5 mm dik voorzien van XPS isolatie en een beschermingslaag van polyester.
Van boven naar onderen is de laag opgebouwd uit:

    1. bovenaan eventuele vloermat van kunststof
    2. multiplex vloer van 6 mm dikte
    3. structuur versterkt met o.a.  houten wiggen
    4. bekleding van geëxpandeerd composiet
    5. XPS styrofoam isolatie
    6. beschermende polyesterlaag

De eenvoudigste bodemplaat kan kortweg samengesteld uit 5 onderdelen zoals bij Dethleffs. Zij gebruiken een GFK beschermplaat (zoals het dak).
Van boven naar onderen
 is de laag opgebouwd uit:

    • bovenste afwerkingslaag (kleur, motief) uit PVC
    • bovenste multiplex dempende en vochtregulerende houtlaag 3 mm
    • XPS isolatie (compact, hydrofobisch en waterafstotend)
    • onderste multiplex laag (6 mm)
    • GFK plaat (met glasvezel versterkte kunststof)
vloer in de Rimor Horus 95 -VANS - Fiat Ducato 140 PK - modeljaar 2021
vloer in de Rimor Horus 95 -VANS - Fiat Ducato 140 PK - modeljaar 2021
vloer in de Knaus BoxDrive 680 ME - MAN TGE 3.180 - modeljaar 2021
vloer in de Westfalia Kepler One - VW Transporter TDI 6.1 198 PK - modeljaar 2021
vloer in de Westfalia Kepler One - VW Transporter TDI 6.1 198 PK - modeljaar 2021
vloer in de Mobilvetta Kea M 76
Mobilvetta Kea M 76
dubbele bodem in de Eura Mobil Active One 630 LS - modeljaar 2021
dubbele bodem in de Eura Mobil Active One 630 LS - modeljaar 2021

Het nut van een dubbele vloer?

Een ander verschil is de dubbele vloer die vooral voorkomt bij de meer luxueuze en duurdere uitvoeringen maar ook bij de standaard modellen van Klasse 3 zoals bij Pilote. Boven de onderste bodemplaat wordt op 25 tot 60 cm hoogte een tweede (vaak dunnere) bodemplaat aangebracht. De tussenruimte tussen de 2 platen wordt vaak ook mee verwarmd. Het verhoogd de stabiliteit en de torsieweerstand

Men maakt dan vaak ook gebruik om tussen de twee bodemplaten de watertanks in te bouwen zodat die altijd vorstvrij blijven. De overige tussenruimte wordt dan gebruikt om bijvoorbeeld de technische componenten van de camper te centraliseren in één bereikbare unit. Wat overblijft kan aangewend worden als extra bergruimte die helemaal doorloopt van de ene wand tot aan de wand aan de overkant. 

Bij de Dethleffs alkoof camper Alpa A 9820-2 met dubbele bodem is de bodemplaat 43 mm en de bovenste plaat 21 mm bijvoorbeeld.

Aan de buitenkant zijn er dan verschillende luiken voorzien voor een gemakkelijke toegang. Ook aan de binnenkant worden er dan in de vloer luiken voorzien, bijvoorbeeld met een schoenen opbergruimte en/of een opbergruimte voor bakken met flessen (frisdranken, wijn, …).

Ben je op zoek naar een camper om ook in de winterperiode te gebruiken dan is deze opbouw met een dubbele vloer zeker aan te raden.

dubbele vloer in de Bimobil EX 420 Iveco Daily 4x4 - modeljaar 2020
dubbele vloer in de Bimobil EX 420 Iveco Daily 4x4 - modeljaar 2020
vloer in de Itineo MC 740 Spirit Edition - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2021
vloer in de Itineo MC 740 Spirit Edition - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2021
vloer in de Roller Team Kronos 267 - modeljaar 2021
vloer in de Roller Team Kronos 267 - modeljaar 2021
detail lijnen in de vloer van de Roller Team Kronos 267 P detail vloer - modeljaar 2021
detail lijnen in de vloer van de Roller Team Kronos 267 P detail vloer - modeljaar 2021

Een ander voordeel van de dubbele vloer is dat de waterleiding- en verwarmingsbuizen beter kunnen worden weggewerkt, maar ook beter en gemakkelijker bereikbaar zijn voor controle of herstelling. Vooral het AL-KO chassis leent zich zeer goed hiervoor waarbij ook nog eens kan gekozen worden voor een Alde-vloerverwarmingssysteem, op en top luxe en bijvoorbeeld standaard ingebouwd bij modellen van Kabe.

Hoe is zo een vloerplaat samengesteld?

Nogmaals, dit verschil vaak van merk tot merk. Als voorbeeld de vloerplaat bij Benimar campers die standaard 62 mm dik is (6,2 cm). Van boven naar onder:

    1. bovenste zijde laag van linoleum
    2. multiplex laag (vaak 6 mm)
    3. XPS waterafstotende isolatie met hoge dichtheid
    4. PVC profiel
    5. beschermende onderlaag van polyester
vloer in de garage van de buscamper Westfalia Columbus 540 D - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2020
vloer in de garage van de buscamper Westfalia Columbus 540 D - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2020
vloer in de garage van de buscamper Westfalia Columbus 601 D - Fiat Ducato 180 PK - modeljaar 2021
vloer in de garage van de buscamper Westfalia Columbus 601 D - Fiat Ducato 180 PK - modeljaar 2021
vloer in de garage van de buscamper Weinsberg CaraBus 630 ME - modeljaar 2021
vloer in de garage van de buscamper Weinsberg CaraBus 630 ME - modeljaar 2021

Vloermotieven bij de linoleum vloeren

De vloeren in de campers zijn de laatste jaren enorm geëvolueerd gaande van bitumenhoudende vloeren naar hedendaagse namaak parketvloeren uit PVC met multiplex. Echter in de catalogussen van de fabrikanten wordt er aan de kleur of het ontwerp van die vloeren vaak weinig aandacht besteed. De meeste aandacht gaat naar de kleuren van de meubelen en de stoffen. Bij Carthago vinden we terug dat 83% van 5000 ondervraagde klanten het aanbod van de verschillende vloerprofielen toch best wel kunnen waarderen.

Meestal zien we altijd een vloerprofiel dat in de lengterichting wordt geplaatst om zo de camper groter te doen lijken dan de ruimte in werkelijkheid is (optisch bijstellen). De lamellen van de vloer kunnen smal of breed zijn. Bij het landelijke concept van Eura Mobil zien we bijvoorbeeld heel brede vloerlamellen.

Kiest het merk voor een donkerkleurige vloer dan zien we vaak tussen de vloerelementen een witte of lichte kleurenlijn in de lengterichting lopen, om nog maar eens het vergrotende optische effect ervan te gebruiken.

Vaak gebruikte aanduidingen voor de vloermotieven zijn iepenhout, essenhout, zoete kers, eik, mahoniehout, edm.

vloerafwerking in de Forster T659 EB - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Forster T659 EB - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Ahorn Alaska TD Plus - Renault Master - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Ahorn Alaska TD Plus - Renault Master - modeljaar 2021

Tapijt

Maar in plaats van het vloermotief zijn er ook camperaars die liever kiezen voor een tapijt. Vaak kan dit onder een optiepakket bij het merk zelf worden aangekocht, maar je kan het tapijt ook bij een extern bedrijf op maat van de camper laten maken. Voor tapijten wordt er meestal voor één egale kleur gekozen zonder motieven.

VOLLEDIG horizontale vloer in het buscamper model van Westfalia Big Nugget - Ford Transit 170 PK - modeljaar 2021
VOLLEDIG horizontale vloer in het buscamper model van Westfalia Big Nugget - Ford Transit 170 PK - modeljaar 2021
mooie vloerafwerking in de La Strada Avanti E - Fiat Ducato 140 PK - modeljaar 2021
mooie vloerafwerking in de La Strada Avanti E - Fiat Ducato 140 PK - modeljaar 2021

Doorlopende vloeren

Mooie horizontale doorlopende vloeren zijn een stokpaardje van mij. Deze vloeren zonder hoogteverschillen bieden meer comfort en zijn geen obstakels waarover je in de camper kan struikelen. Denk maar aan de periode dat je een dagje ouder wordt en wat minder soepel. Een heup of een been is snel gebroken bij een val. Een egale vloer geeft je het meeste comfort om in de camper om (zonder ongelukken) te bewegen

Bij de buscamper bouwers is de horizontale vloer in 90% van de modellen NIET terug te vinden daar de binnenhoogte meestal beperkt is tot 1,9 tot 1,95 meter hoogte. Bij buscamper modellen met een verhoogd dak bestaan er wel modellen met een horizontale vloer.

Een mooie doorlopende vloer kan je al terugvinden bij de halfintegraal modellen, maar ook niet bij allemaal. Carthago gaat er in zijn brochure prat op dat AL haar modellen zijn uitgerust met een horizontale vloer. Heeft de camper een dubbele bodem, dan is er meestal ook een horizontale vloer aanwezig. Mogelijks is er achteraan in de camper aan het bed nog een opstaptrede voorzien die u toelaat makkelijk in- en uit het bed te bewegen.

vloerafwerking in de Forster Van 636 EB - Fiat Ducato 120 PK - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Forster Van 636 EB - Fiat Ducato 120 PK - modeljaar 2021

Buscampers hebben zelden een 100% volledige horizontale vloer

vloerafwerking in de Westfalia Columbus 641 E - Fiat Ducato 180 PK - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Westfalia Columbus 641 E - Fiat Ducato 180 PK - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Karmann Mobil Davis 590 - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Karmann Mobil Davis 590 - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Roller Team Livingstone K2 Sport - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Roller Team Livingstone K2 Sport - modeljaar 2021
vloerafwerking in de buscamper van Westfalia Columbus 540 D - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2021
vloerafwerking in de buscamper van Westfalia Columbus 540 D - Fiat Ducato 160 PK - modeljaar 2021
vloerafwerking in de Karmann Davis DA 592 - Fiat Ducato 120 PK - modeljaar 2020
vloerafwerking in de Karmann Davis DA 592 - Fiat Ducato 120 PK - modeljaar 2020

Bronnen fotomateriaal Caravan Salon Van Dusseldorf – september 2020

© Publicatie Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.