30.08.2022 – De Adria Supersonic op Mercedes-Benz, met de 2 modellen kon ik vrij en zonder formaliteiten bezoeken op het salon, goed zo Adria. We houden van openheid… laat je knowhow aan het publiek zien zonder dat je eerst toestemming tot toegang moet vragen. Hier op deze beurs van Dusseldorf zag je dan ook het grote verschil tussen de 2 Supersonic modellen, één model met enkele as en één met een dubbele as als de 890 LL, tevens de grootste.
Deze Adria Twin Max 690 SGX concept- en designmodel van Adria op een MAN TGE chassis zal niet vroeger dan in januari klaar zij voor productie maar een pre-productie leuk. Kijk maar naar het bed dan bij het neerlaten breder wordt, bij het omhoog ophalen naar binnen schuift, en zodoende tussen de kasten, tot boven tegen het plafond kan weggeklapt worden. Zo blijft er een grote, ruime garage over waarin ook kan recht blijven staan.
29.08.2022 – Meer en meer merken gebruiken een instapdeur van 70 cm breed. Dethleffs werkt samen met Nissan waardoor de Japanners voor het eerst een Urban presenteren als de Primastar met 3 verschillende Primastar (by Dethleffs) uitvoeringen. De afwerking is in het algemeen verbeterd. Burstner presenteert een kant en klare tent- en luifel uitbreiding voor zijn Copa Urban op Ford Custom als Playa.
Het Salon van Dusseldorf had dit jaar een record aantal standhouders. Door de leveringsproblemen bij Fiat zien we ook een vergroot aantal vans, naast Ford, ook op Peugeot Boxer in het aanbod. Bij de nieuwigheden op het Salon was het steeds aanschuiven. Ook camperaars zijn nog altijd gevoelig voor nieuwigheden en verbeteringen.
De kwaliteit in afwerking gaat er in het algemeen op vooruit maar er zijn nog steeds wat minpuntjes. Als je op een Salon en model presenteert dan verwacht ik een correcte infofiche van het model. Burstner zet bij zijn Burstner Limited T 726 G op het salon een fiche en prijs van een uitvoering op Citroën Jumper terwijl het model dat tentoon geteld is op Fiat Ducato staat (die een andere prijs heeft). Jammer genoeg was dit geen alleenstaand geval. Nogal zwak van de Duitsers uit de Hymer groep op dat vlak: informatie en prijsaanduidingen per model dienen uiterst correct en accuraat te zijn, zeker bij een presentatie op een beurs. Als je dan deze siliconeafwerking ziet van het cassettetoilet, dreigt je de moed in de schoen te zakken:
Een low-cost merk is er om je zoveel mogelijk camper te bezorgen tegen een zo prijsvriendelijk mogelijk budget. Een merk uit de groep van Eura Mobil die hierin past is Forster die in een Italiaanse fabrieken worden gebouwd. Jammer genoeg is die nonchalance soms ook te merken in de afwerking zoals bij de sluiting van deze ingangsdeur. We spreken dan van een integraal model vanaf 75.000 €. Anno 2023 zouden we dit liever niet meer zien.
Het Poolse Affinity brengt nu ook een VAN uit op MAN TGE: Affinity M (foto onder). Diezelfde MAN zal door Adria volgend jaar in januari op de markt gezet worden met en speciaal modulair bed achterin dat tot boven in het plafond kan worden opgehaald.
Een salon is “het” hoogtepunt voor de merken. Het is dan ook verwonderlijk hoe gebrekkig sommige merken zich durven te presenteren zoals bij deze Giottiline Van op Peugeot Boxer van Italiaanse makelij- let op de loszittende bochtafwerking. Ik heb daar écht problemen mee … als het al niet lukt op deze hoogdag .. hoe gaat dat er dan aan toe bij de dealer en de potentiële kopers, vraag ik me dikwijls af.
Sommigen merken zijn klaar met hun huiswerk en hebben reeds een prijslijst te beschikking voor modeljaar 2023. Bij anderen kan je nog niet de prijs van een model van 2023 bekomen en moet je wachten tot ergens in september tot je weet waaraan je toe bent, zoals bij LMC uit de Hymer groep. Toch onbegrijpelijk.
21.08.2022 – Een van de belangrijkste feiten voor modeljaar 2023 is ongetwijfeld het groeiende marktaandeel van de Ford zowel met zijn Custom, Trail als zijn Transit modellen. De Coronajaren 2020 en 21 waren recordjaren in aantallen verkochte motorhomes in Europa. En zijn echter tekenen dat de markt in 2023 zou afkoelen – Bovag in NL meldt een daling in de verkoop met 30% vnl. te weten aan de leveringsproblemen van de modellen. Ook het groeiende marktaandeel heeft Ford vooral te danken aan de leveringsproblemen bij Fiat.
Bij McLouis kan je de Fiat campermodellen voor 2023 bijv. enkel in een 140 of 180 PK versie verkrijgen. Camperbouwers willen hun omzet en afzetaantallen behouden en hebben hun toevlucht gezocht tot Ford (en in mindere mate ook Mercedes, Citroën en Peugeot), die wel in staat zijn aan de leveringstermijnen te voldoen.
Het Salon van Dusseldorf dat op 26 augustus van start ging, kende met 750 standhouders een nieuw record met tal van nieuwe premières die u bij Camperland, vooraf en nadien kan volgen.
Renault kondigt weldra een nieuwe Traffic aan: dit zal zich uiten in nieuwe modellen zoals bij Hanroad Trek die in België bij Dicar is te verkrijgen.
De zgn. Urban vrijetijdsvoertuigen (met pop-up dak) beleven een echte boom. Deze mini-campers zijn het ideale voertuig om woon-werkverkeer te combineren met vrijetijd- en privé verplaatsingen. Tal van nieuwe modellen zijn erbij gekomen, keuze in overvloed. Een mooi voorbeeld daarvan is de samenwerking tussen Knaus (en Weinsberg) en Volkswagen met zijn Knaus Tourer CUV 500 MQ en 500 LT. Het hefbed blijkt een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van Urban (en Bulli) voertuigen want daardoor gaan constructeurs in deze modellen een (mini) badkamer als standaard gaan voorzien. Andere minder evidente campermerken als Toyota en Opel springen ook op deze markt.
Westfalia op zijn beurt komt met de nieuwe Kelsey op een Ford Custom van 130 of 160 PK, die de concurrentie moet aangaan met de VW Transporter uitvoeringen zoals de Kepler One met een VW 150 PK die enkele duizenden Euro’s duurder is. Daarbij horen ook voor het eerst de Peugeot E-Rifter Urban Minvan en de Renault Trafic SpaceNomad. Mercedes-Benz introduceert in Dusseldorf zelf een gehele Urban Van lijn.
Rapido komt voor 2023 met de nieuwe speciale Ultimate Line uitvoering waarbij de Truma 6 EH als standaard wordt voorzien (gas en elektriciteit). Daarnaast zijn er nog extra voordelen en mooie voordelige uitvoeringen naar aanleiding van hun 60 jarig bestaan: 60 ans edities.
De Volkswagen Grand California kreeg een update voor 2023 en is er nu in een 600 TDI versie met 177 PK. Dit met een verbruik van 10.9 liter en een CO2 uitstoot van 285 gram.
Niesmann+Bischoff hebben met hun nieuwe Flair 920 gewoon een totaal nieuwe maatstaf gezet qua invulling van het interieur, zo zeggen kenners. De versie is gebaseerd op het succes van de eerdere geweldige ISmove uitvoering.
De gemiddelde wachttijd bij het Sloveense Adria was de laatste jaren gemiddeld bijna twee jaar. Het merk heeft zijn fabriek serieus uitgebreid met een productieverhoging om sneller de bestelde campers te kunnen leveren. Het merk komt met zijn nieuw paradepaardje Supersonic uit op een Mercedes-Benz Sprinter 416 CDI.
Challenger brengt een nieuwe Sport Edition uitvoering met extra luxe en een opvallend uiterlijk: chique grijze tinten en leuke logo’s aan de buitenkant. Bij Chausson heet die dan Sport Line. Net als Chausson blijven ze hun modellen uitbrengen op Ford met meestal een dieselverwarming die tijdens het rijden kan gebruikt worden. Hun halfintegralen komen uit in Titanium Ultimate (Chausson) en Graphite Edition Ultimate bij Challenger.
Roller Team en CI gaan nog nauwer samenwerken (en kosten besparen). In de lijn van Challenger en Chausson maken ze soms dezelfde modellen die ze onder een andere merknaam en type op de markt zetten zoals hun Horon GO en Kronos GO, beiden modellen ook alleen maar op Ford Transit.
Ook het Italiaanse Laika zet een nieuwe maatstaf in de busjescamper wereld door met zijn EcoVip 645 een achterindeling aan te bieden met 3 verschillende (bed)mogelijkheden.
Meest gebruikte motorkeuzes:
-
- Fiat Multijet: 140 of 180 PK, beide eventueel in automaat versie
- Ford 2.0 liter EcoBlue DCI in Custom of Transit – 130 manueel, 160 of 170 PK – automaat vanaf 160 PK
Voorbeelden van hoe camperbouwers zich hebben aangepast aan de leveringsproblemen bij Fiat:
-
- McLouis brengt voor het eerst Mc4 en Glamys modellen uit op Ford. De modellen die dan toch uitkomen op Fiat zijn alleen leverbaar met een 140 of 180 PK motor.
- Dethleffs brengt zijn nieuwe Just Go gewoon uit op Ford, net als zijn Globetrail maar die is ook verkrijgbaar op Citroën.
- Burstner brengt zijn nieuwe kleinste Lineo C550 van 5.53 meter uit op Ford Transit.
- Benimar heeft gewoon zijn aanbod Amphitryon op Fiat afgeslankt van 4 naar 2 modellen voor 2023.
- Weinsberg brengt zijn CaraBus en CaraTour nu ook uit op Ford Transit.
- Etrusco kwam medio 2022 al voor het eerst met een bus op het chassis van Ford uit.
- Pilote brengt een nieuw busje Atlas uit op een chassis van de Ford Trail
- Dethleffs werkt samen met Nissan en brengt er de Urban Primastar uit Seaside “By Dethleffs”
© Samenstelling Camperland.be 2022, alle rechten voorbehouden.