Aankooptips met fotoreportage na bezoek aan salons Dusseldorf, Le Bourget Parijs en Mobicar’19 Brussel

Aankooptips met fotoreportage na bezoek aan salons Dusseldorf, Le Bourget Parijs en Mobicar’19 Brussel

Welke camper moet ik kopen? Heeft u een aankooptip voor mij. Welke is de beste camper tot 6 meter? Is er geen camper waar ik ruimte in kan vinden? Het zijn één van de vele vragen die salonbezoekers me stellen. Het valt me op dat er nog steeds mensen impulsief en onvoldoende voorbereid beslissen om een camper aan te kopen. Het antwoord op bovenstaande vragen is ook niet te geven. Alles begint met wat heb je nodig, met hoeveel personen zijn jullie, wat wil je met de camper doen, zoveel meer nog …. en tenslotte wellicht: wat is het budget? 

Na het bezoeken van het Salon Van Dusseldorf, Le Bourget in Parijs en Mobicar ’19 in Brussels Expo wil ik je graag voor U enkele aankooptips en tricks meegeven aan de hand van onderstaande fotoreportage. De nadruk ligt vooral op let op voor dit of dat. Maar ik geef ook enkele leuke nieuwigheden mee. Voor nieuws over een merk of type model op deze beurzen voor modeljaar 2020 verwijs ik naar de komende artikelen die op Camperland.be zullen verschijnen.

Algemene presentatie en afwerking

Knaus Boxdrive 680 ME - modeljaar 2020
Knaus Boxdrive 680 ME

Wanneer ik een camperbeurs of salon bezoek dan heb ik hoge verwachtingen over de “hoogdag” van de campermerken. De meeste merken zetten dan ook hun beste beentje voor om hun modellen zo aangenaam mogelijk aan de potentiële kopers te presenteren.

Het zal u niet verwonderen dat ik me hoe dan ook blauw erger als ik een campermodel zie gepresenteerd staan met een (slordig) ingetapet matras zoals bij de foto van de Knaus Boxdrive 680 ME op Mobicar 2019. Dito met een model waarvan de (grote) garage wordt gepresenteerd met rommel zoals met deze Chausson alkoof C 514: 

Chausson alkoof C 514

En dit is natuurlijk niet het enige merk hoor. De presentatie is wel een stuk verbeterd doorheen de jaren. Bij sommige merken is het zelfs tip-top met aangeklede beddengoed en gedekte tafels in de woonkamer.

Ik stel me ook altijd de vraag op deze hoogdag: “Als het merk op deze dag al niet zijn beste kant laat zien, wat is dan in godsnaam de filosofie van dit merk? Is de (potentiële) klant niet belangrijk genoeg? En hoe gaat dit dan bij de service na verkoop? Toont men dan dezelfde non-nonchalance?” M.a.w. ik til daar erg aan.

Wat mij betreft: een campermerk moet om mijn vertrouwen te winnen op een salon scoren, niet alleen met zijn model en prijs, de informatie van de verkoper, maar ook met zijn presentatie.

Mobilvetta Krosser P90

Het zit hem vaak in de details en mede ook in de prijs. Een low-cost budget camper is gefocust op het zo efficiënt mogelijk produceren van een camper tegen de zo laagst mogelijke prijs. Op zich kunnen we daar niet tegen zijn maar soms gaat het te ver zoals bij deze zwakke afgewerkte instapdeur met een slot van bedenkelijke kwaliteit (C.I. Horon 74).

Andere merken uit het betere segment geven extra middelen uit om hun modellen zo mooi en netjes mogelijk af te werken zoals bij deze nieuwe Mobilvetta Krosser P90 waar de zijkant van de zitbank aan de instapdeur netjes met bruin leder is afgewerkt.

C.I. Horon 74
Autostar I 720 Passion

Let zowel op de afwerking aan de binnen- en buitenkant om de kwaliteit van een merk te beoordelen. Ik kijk altijd hoe de overgangen aan de buitenkant met de silicone zijn afgewerkt (foto Eura Mobil). Ik kan je verzekeren, er zijn heel grote verschillen in deze afwerking. Je moet natuurlijk ook de prijs bekijken en vergelijken en weten in welk segment het merk zich bevindt. Zoek dit eventueel op in de lijst en het overzicht van de camper fabrikanten op onze site.

Ook binnenin kan je heel wat verschillen merken qua degelijke afwerking. En soms begrijp je het niet zoals bij de mooie Autostar I 720 Passion, een degelijke camper, maar met een zwak afgewerkte tussendeur die vast hangt met een lederen riempje met een drukknop…. dit gaat echt niet lang mee. Bij het gepresenteerde model op de beurs was dit trouwens reeds beschadigd.

Pössl 30 Trenta
Hymer Exis-T-374

Bij dit gepresenteerde nieuwste model van de woonbus Pössl 30 Trenta, een jubilieummodel tegen een actieprijs, is er nog een holle ruimte met de achterwand achter het bed. Vanaf de achterdeur zie je de ruimte achter de bedwand. Dit kon écht wel beter: hier kruipt vuil en stof achter dat moeilijk is te verwijderen.

Bij de Hymer Exis-T-374 valt dan op hoe mooi en degelijk de zijkant is afgewerkt met een polyester balk die mooi aansluit aan de wand.

Helemaal erg is het gesteld met dit getoond model. Dit is camperbouw niveau van 5-10 jaar terug met 2 vijzen die zomaar zichtbaar zijn aan de buitenkant, onbeschermd tegen vuil en nat, en niet in dezelfde kleur geverfd. Het model C.I. Horon 74 is een low-cost model, oké …. het verbaasd me echter niet dat het model in 2020 verdwijnt en overgaat in het Italiaanse Giottiline. Dit kan de kwaliteit voor de toekomst alleen maar ten goede komen.

Afwerking badkamer

Kijk ook altijd twee keer goed uit naar de badkamer en het toilet. Op dit toilet bij een Hymer Exsis I 474 Facelift zit je heel ruim en dat is zeker niet in elke campermodel het geval. Er zijn toiletten waar je nauwelijks op de bril kan zitten en je armen bijna naar binnen moet brengen. Als je de keuze hebt opteer dan voor een aparte douche en toiletruimte. 

Op deze foto en bij dit model is toilet en badkamer één ruimte. Je staat dan ook altijd met je voeten of schoen in de douchebak. Ofwel worden je voeten nat, ofwel wordt de douchebak vuil of erger geraakt deze beschadigd door krassen van schoenen.

Er zijn tal van badkamer inrichtingen, tot 10-tallen verschillenden, met vele verschillende aanduidingen, 3-in-1, …. 

Knaus Boxdrive 68 ME
Hymer Exsis I 474 Facelift

Foto boven – De Knaus Boxdrive 68 ME bewijst dat de oplossingen voor een compacte douche niet altijd ingewikkeld hoeven te zijn met en ronde cabine die je geheel kan openen en afsluiten

McLouis Nevis 870
McLouis Nevis 870

De douches zelf verschillen ook heel erg van elkaar, het minste nog in hun grootte. Merken proberen zich te onderscheiden met mooie, moderne en zuinige douchekoppen of met sierlijke gekleurde kolomzuilen of bouwen een systeem met bijna de waterdruk en het comfort van thuis.

Dat de douche niet altijd een gewone witte wand hoeft te zijn bewijst deze douchecabines:

Hieronder bij de Elnagh Magnum 581 en de twee andere foto’s bij McLouis Nevis 870.

Elnagh Magnum 581

Bij de Adria woonbus Twin Plus 600 SPB zijn ook badkamer en toilet in één ruimte maar in 2 modules opgesplitst. In de toilet modus beschik je over een lavabo.

Wil je douchen dan draai je alles weg en heb je een douche-modus. Zodoende kan je douchen zonder dat de gehele (toilet) ruimte nat is, wat je wel vaker nog zal tegenkomen bij oudere campermodellen.

Adria Twin Plus 600 SPB
Adria woonbus Twin Plus 600 SPB

Heb je altijd kou in de badkamer? Dan is deze Florium Wincester 80 LMF misschien wel iets voor jou met een vooraf geïnstalleerde ALDE chauffage. 

Een ALDE verwarmingssyteem is een top-keuze en lijkt op de chauffage van thuis. Maar dit heeft ook een prijskaartje en komt voor bij de modellen met meer klasse en comfort.

Florium Wincester 80 LMF

Afwerking cabine

Voor verduisteringsgordijnen zal vaak het merk Remis gebruikt worden, hetgeen bijna op elke campermodel (nadien) kan ingebouwd worden.

Bij de Pössl Trenta zag ik echter een nieuw (goedkoper) type dat van beneden naar boven wordt opengeklapt (en omgekeerd). Ik ben geen fan van dit systeem ….het voelt echt niet aan dat dit jaren zal kunnen meegaan?

Pössl Trenta

Afwerking eet- en woonkamer

De eet- en zithoek wordt vooral bepaald door het type (zit-)banken dat wordt toegepast. Populair is heden de face-to-face zitbank. Die zitbanken dienen vaak en tevens om extra gehomologeerde zitplaatsen te maken, naast de bestuurder en zijn begeleider (2+2). Daar zijn ook veiligheidsgordels voor nodig. 

Kijk goed in de camper hoe de fabrikant dat heeft opgelost. Tenminste zou de gordel zou weinig mogelijk de aandacht van het interieur mogen trekken en niet zoals op de tweede foto bij de Itineo PM 740 waar de gordel alle aandacht opeist (foto 2).

Eettafels bestaan er in diverse vormen gaande van uit één stuk, vierkant, rechthoekig en rond tot half-inklapbaar. Bij het alkoof model van Chausson C714 GA schuift de tafel in 2 delen onder elkaar uit.

Chausson C714 GA
Itineo PM 740 modeljaar 2019
Itineo PM 740

Afwerking slaapkamer, hefbedden

Itineo PJ 740 modeljaar 2019
Itineo PJ740
Keuken en woonkamer van de McLouis Nevis 875 integraal in het modeljaar 2020
McLouis Nevis 875
Benimar Amphitryon 967

Een hefbed is een bed in het plafond, vaak voor 2 personen en begrensd tot max. 200 kg. Het kan manueel of elektrisch naar beneden gelaten worden. Verschillen vinden we voornamelijk terug in de grootte (lengte en breedte) en de kwaliteit van de matras. 

Er zijn heden modellen zonder vast bed en enkel nog een hefbed, daardoor kan in de camper veel ruimte vrij gemaakt worden voor bijvoorbeeld een groot salon. Kies dan zeker voor een elektrisch model (bij dagelijks gebruik). 

Let ook op hoe het hefbed naar beneden wordt gelaten. Het beste is zoals op de foto door middel van vaste geleiders bij Itineo PJ740, maar er bestaan ook systemen waarbij het hefbed met zwarte gordels (riemen) naar boven- en beneden worden gelaten.

Zowel de kwaliteit als de afwerking kunnen erg verschillen. Hoe is dit hefbed in het geheel zegt iets over de fabrikant of over het model zelf. Bij de foto hieronder (Knaus Sun I 700 MEG) hangt het hefbed vast met klikgordels, wel praktisch misschien maar niet esthetisch.

Bij de 2 andere foto ‘s is het hefbed heel mooi afgewerkt met oog voor kleur en verlichting, respectievelijk bij McLouis Nevis 875 en Benimar Amphitryon 967.

Knaus Sun I 700 MEG

Weet je niet wat kopen denk dan na wat je wil. Hou ook rekening met je leeftijd of fysieke mogelijkheden Ga je in deze HymerCar Ayers Rock elke dag de ladder op en neer klimmen om te gaan slapen en ‘s nachts naar toilet te gaan?

Vergeet ook de kwaliteit niet van de matras en de lattenbodem. In deze HymerCar zit het beste wat je kan hebben.

HymerCar Ayers Rock
HymerCar Ayers Rock

Afwerking vloer

Algemeen verwacht ik van een integraal en half-integraal model dat hij binnenin volledig horizontaal is. Geen gevaarlijke opstapjes of verhogingen.

De trend van vandaag zijn vloeren uit imitatie parket. Dit met zowel een lang smal als een breed motief, zowel met een donker als licht gekleurd lijntje tussen de plankjes. Dit geeft een warm gevoel en isoleert ook beter. Foto Globe Traveller Pathfinder X en Knaus L!ve Traveller 650 DG.

Indien mogelijk kies voor een model met een dubbele bodem. Dit geeft je niet alleen extra bergruimte maar ook een ruimte die vorstvrij blijft (wordt mee verwarmd).

Globe Traveller Pathfinder X
Knaus L!ve Traveller 650 DG

Een effen vloeroppervlak is een utopie bij vele woonbus (VAN) modellen maar sommige slagen daar wel degelijk in zoals bij de Globe Traveller Pathfinder X.

Bij de Adria Twin Plus 600 SPB is het nog minder goed, net zoals bij de VanTourer Black&White 600 D: daar steekt nog een heus deel van de plank over de vloer – ideaal om achter te blijven haken.

Dan is het met de Malibu Van Charming 600 DB Coupe ietsje beter, daar is het opstapje mooi rond afgewerkt met 2 ingebouwde spots zodat je je ‘s avonds goed kan zien.

 

Adria Twin Plus 600 SPB
Malibu Van Charming 600 DB Coupe
Gevaarlijke afwerking bij het VanTourer Black & White 600 model
VanTourer Black&White 600 D
Gevaarlijks instap bij Florium Wincester 75 LOFT model2 020
Florium Wincester 75 LOFT

1e foto – VanTourer Black&White 600 D: daar steekt nog een heus deel van de plank over de vloer – ideaal om achter te blijven haken.

2e foto – gevaarlijke overstekenden instap bij de Florium Wincester 75 LOFT

Afwerking keuken

Het fornuis in de keuken werkt bijna altijd op gas. Twee naast elkaar geplaatste pitsen in een VAN en meestal drie in semi- en integraal modellen.  De drie ingeplante pitsen staan vaak in een soort driehoek, zodanig dicht op elkaar dat je (maar) 3 kleine kookpotten kwijt kan op je vuur. In de Kabe X740 LGB hebben ze dit opgelost met een lange rechthoekige vorm met de 3 pitsen naast elkaar.

Deze gaspitten zijn meestal afgedekt met een (zwarte) glazen plaat. Dat is dan buiten het Franse merk Notin gerekend, zoals je kan zien bij de foto van het model Notin Almeria CF Progress zijn de 2 gaspitten helemaal niet afgeschermd, eigenaardige keuze.

Kabe X740 LGB
Notin Almeria CF Progress

Bij sommige modellen is de achterwand (aan het gasfornuis) extra beschermd met een glazen wand. Dit is zeker aan te raden. Makkelijk in onderhoud en makkelijk te reinigingen.

Foto ‘s van keukenblok in Benimar Amphitryon 997

Benimar Amphitryon 997
Benimar Amphitryon 997

Zoals ik daarnet reeds schreef, het gasfornuis werkt meestal op gas :) Bij het Engelse merk Swift echter heeft het keukenblok 4 pitten: 3 op gas en één op elektriciteit. Tevens is er standaard een oven en microgolf voorzien: op de foto’s Swift Norden 794 SB en EB.

Swift Norden 794
Swift Norden 794

Kook je echt vaak in je camper dan mag een dampkap niet ontbreken. In 99% van de campermodellen zal dit niet standaard zijn ingebouwd. Vraag ernaar bij je bestelling zodat het in het fabriek reeds kan worden voorzien.

Foto dampkap bij Fleurette Discover 65 LMC

dampkap bij Fleurette Discover 65 LMC

Afwerking kasten

Doe ook eens een paar kasten open en toe en kijk hoe het voelt: er is veel verschil in sterkte en kwaliteit van de scharnieren.

Foto 1 scharnieren op gas bij Florium Wincester 80 LMF

Foto 2: gewone scharnier bij Weinsberg CaraCore 700 MEG

Florium Wincester 80 LMF
Weinsberg CaraCore 700 MEG

Hoe is de ruimte boven je cabine afgewerkt? Is dit een open bak waar alles in ligt te slingeren of heeft de fabrikant er kastjes van gemaakt? Foto Eura Mobil Profile T 720 QF.

Niet in alle modellen beschikbaar maar voor je gemak een aanrader, de ingebouwde apothekerskast in je camper. Foto bij Fleurette Discover 65 LMC.

 

Eura Mobil Profile T 720 QF
Fleurette Discover 65 LMC

Afwerking garage

Een garage kan op verschillende manieren worden ingericht. Er moet minstens verlichting zijn. Sommige hebben standaard een douchesproeier of tenminste een aansluiting zoals op de foto van de garage van de Rapido 696F.

Bij Wingamm hebben alle modellen achteraan een klep voor extra bergruimte, slim gezien maar onhandig als er boven je hoofd een fietsenrek komt te hangen.

Rapido 696F
Wingamm

Een ruime, grote garage is altijd prettig. Toch moet je meten! Zeker als je er fietsen of een bromfiets in wil meenemen. Kijk ook of de vloer ervoor is geschikt of een bescherming is voorzien:

Foto 1 – ruime grote garage bij de Ilussion 590 XMR voorzien van 4 ingemaakte kasten. Staan er 2 fietsen in dan kan je niet in al de kastjes!

Foto 2 – de vloer is beschermd met een speciale antislip laag in de Rimor Super Brig 695 TC alkoof, maar die is dan weer moeilijker te reinigingen. De zijkanten onderaan zijn afgeschermd met een antislip alu-profiel. Wil je hier een bromfiets in kwijt dan zijn er geen haken voorzien.

Detail van de anti-slip laag van Rimor Super Brig 695 TC
Ilussion 590 XMR
Rimor Super Brig 695 TC

Deze garage bij de Dethleffs Globetrotter XL I 7850 Premium is top in orde om een bromfiets mee te vervoeren. Onderaan de bodem zijn extra bevestigingsogen gemonteerd om de bromfiets aan vast te sjorren.

Dethleffs Globetrotter XL I 7850 Premium

Bij het model van Frankia Platin I 7900 GD gaan ze zelfs nog een stap verder en is er een twee opberggarage voorzien van een uitschuifbaaar rekje: super handig dit.

Bij de McLouis Nevis 875 zit alles zo vol dat je maar over een klein garage meer beschikt, in feite wel breed maar helemaal niet diep. Geschikt voor een beperkt publiek.

Frankia Platin I 7900 GD
McLouis Nevis 875

Afwerking Technische middelen

Merken die aandacht hebben voor afwerking brengen hun technische uitrusting bij elkaar in een soort van controlekamer. Handig voor de gebruiker. Je moet je niet afvragen waar welke zekeringskast zich bevindt. Alles zit netjes bij elkaar zoals bij deze Rapido 8096 DF Premium. Dit soort uitvoeringen zal je niet standaard vinden, maar eerder bij de A en Premium-klasse.

Rapido 8096 DF Premium

Een reactie achterlaten